Bezsenność

Bezsenność – to powszechny problem, który dotyka większość dorosłych, wielu z nich często używa tabletek nasennych. Bezsenność objawia się zaburzeniami snu.

W zależności od wieku u pacjenta choroba może objawiać się na różne sposoby. U dzieci występuje na przykład moczenie nocne, koszmary senne i napady paniki. Osoby starsze nawiedzają senność i ciągłe zmęczenie. Jednym z rodzajów bezsenności jest narkolepsja, która może towarzyszyć człowiekowi przez całe życie. podstawowy rodzaj snu nie stanowią niezależnych chorób, manifestują się na tle innych, poważniejszych dolegliwości związanych z ośrodkowym układem nerwowym. to patologiczna senność, która może być wywołana długotrwałym stosowaniem niektórych leków, hormonów.  

Bezsenność: przyczyny

Najpopularniejsze powody, które korzystnie przyczyniają się do rozwoju bezsenności to:

  • Uporczywy stres. Niepokój i martwienie się o rodzinę, problemy, pracę, naukę mogą zakłócać normalny sen. Silne drżenie emocjonalne również negatywnie wpływa na sen.
  • n
  • Depresja. Z tym zjawiskiem człowiek może dużo spać lub wcale spać. Oba mają negatywny wpływ na zdrowie.
  • Choroby przewlekłe. Jeśli w organizmie występują procesy zapalne lub choroby w ostrej fazie, mogą one niekorzystnie wpływać na proces snu. 
  • Nagła zmiana środowiska lub środowiska pracy. Powoduje to pewien wstrząs emocjonalny, który zmienia codzienną rutynę, dlatego może być trudno zasnąć.
  • Niewygodne warunki do spania, nadmierna aktywność przed snem, niewygodna i niskiej jakości pościel.
  • Nadużywanie kofeiny i alkoholu.
  • Jedzenie za dużo przed snem.
  • Regularne zażywanie leków przeciwdepresyjnych. 

Symptomy

Temu zaburzeniu snu zwykle towarzyszy szereg objawów:

  • Bardzo trudno jest spać w nocy.
  • Regularne budzenie się w środku nocy, któremu może towarzyszyć panika.
  • Obudź się zbyt wcześnie.
  • Po śnie nie czujesz się pobudzony, a raczej zmęczony.
  • Zmęczenie i obniżona wydajność towarzyszą Ci przez cały dzień.
  • Uporczywy lęk, depresja.
  • Roztargniony, nieostrożny. Okresowe przerwy w pamięci.
  • Brak koordynacji.
  • Naciskający ból głowy bez określonej lokalizacji.

W przypadku bezsenności osoba potrzebuje około 40 minut, aby zasnąć, a sam okres snu trwa nie dłużej niż 5 godzin. Takie naruszenie można prześledzić przez 1-2 miesiące.

Bezsenność: analiza, diagnoza

Szybka diagnoza jest bardzo ważna, przyczynia się do skutecznego leczenia. Metody diagnostyczne obejmują:

  • Ustalenie indywidualnego typu chronobiologicznego: sowy lub skowronka. Ten wskaźnik może nieść ze sobą predyspozycje genetyczne. 
  • Analiza kultury, rytmu życia i niektórych czynników zawodowych.
  • Prowadzenie serii badań psychologicznych.
  • Badanie chorób, które mogą powodować bezsenność.
  • Test krwi.
  • Rozrusznik dróg oddechowych i klatki piersiowej.
  • Polysomnography.
  • Analiza układu sercowego.

Oprócz tych metod, lekarz przeprowadza ankietę pacjenta i może dodatkowo zalecić konsultację z psychoterapeutą.

Bezsenność: leczenie i zapobieganie

Główne zapobieganie chorobie obejmuje wdrożenie pewnych zasad, a mianowicie:

  • Kontrola wzorców snu. Racjonalne naprzemienne czuwanie i odpoczynek.
  • Odpowiednia aktywność fizyczna.
  • Minimalizowanie stresujących stanów i ogólnych wstrząsów emocjonalnych.
  • Właściwe zażywanie leków wpływających na centralny układ nerwowy: środki nasenne, alkohol, leki o działaniu narkotycznym, antydepresanty.
  • Zapobieganie urazom czaszki.
  • Wykrywanie i leczenie neuroinfekcji na czas.
  • Regularny relaks i zmiany aktywności.
  • Kontrola bodźców zewnętrznych.
  • Rozwijaj zdrowe nawyki. 

Porada dietetyczna

Ta choroba wymaga przestrzegania określonej diety, przede wszystkim pokarmy powinny wspomagać organizm w produkcji melatoniny. To właśnie on sprzyja głębokiemu i spokojnemu snu. Pokarmy zwiększające poziom melatoniny:

  • śliwka, wiśnia.
  • produkty z kwaśnego mleka, mleko o niskiej zawartości tłuszczu.
  • Banany.
  • Chude mięso i ryby.
  • Orzechy.
  • Wszystkie rodzaje grzybów.
  • Świeże warzywa.
  • Owoce morza.
  • Naturalne wywary z mięty i limonki.

Złe jedzenie na bezsenność:

  • Mocna kawa, czarna herbata.
  • napoje pobudzające ośrodkowy układ nerwowy.
  • Czekolada.
  • Ostre przyprawy.
  • Dania pikantne i słone.
  • Czosnek.
  • Mocne napoje alkoholowe.

 

Данная информация носит исключительно рекомендательный характер. Перед употреблением посоветуйтесь с врачом.